Ens podeu seguir en...

Síguenos en Twitter Siguenos en Facebook Siguenos en Google+ Siguenos en Pinterest Siguenos en Blogger Siguenos en Google+

dimarts, 30 d’octubre de 2012

Contes per a coeducar

Hui volem que conegau uns contes per a coeducar. Es tracta d’un llibre editat per CEAPAS


que inclou tres contes amb la seua guia de lectura corresponent per a poder treballar-lo a l’aula. El conte es diu Cuentos para coeducar i inclou els següents títols:
  • Alicia y el viento. La seua autora és Raquel Mínguez.
  • Una sábana en el 5º C. La seua autora és Clara Redondo.
  • Agua y arena. La seua autora és Esperanza Fabregat.

La il·lustradora dels contes és Mª Reyes Guijarro Ruiz.

Estos contes van dirigits a xiquets i xiquetes de 6 a 12 anys. La seua finalitat, segons paraules de les autores és : « Aportar recursos a les famílies per a treballar la coeducació amb xiquets i xiquetes de 6 a 12 anys. A través de la lectura compartida dels contes amb fills i filles esta publicació proporciona una excel·lent excusa per a fomentar el diàleg sobre la coeducació a casa. Amb estos contes pretenem aportar diverses mirades sobre situacions quotidianes de xiquets i xiquetes que els óbriguen  cap a la possibilitat de ser de mil maneres diferents, permetent-los crear, imaginar i jugar de la forma en que desitgen i no sols condicionats pels estereotips de gènere”.

Cliqueu sobre la imatge per poder vore i llegir el conte:



I si voleu el conte en pdf, cliqueu ací:


dilluns, 29 d’octubre de 2012

"El gran libro de las letras"

Des del bloc LaEdutecahem trobat un recurs magnífic per a treballar la lectoescriptura. 



Es tracta d’un treball que s’anomena: “El gran libro de las letras”. Hi trobareu moltes fitxes per a treballar amb cada lletra.
Cliqueu sobre qualsevol de les dos imatges per a poder accedir al contingut.


diumenge, 28 d’octubre de 2012

Jocs de "Pasapalabra"

Des de la pàgina web GenMagic.org (Portal de creació i investigació multimedia),


hem trobat jocs de “Pasapalabra”, basats en el programa de televisió.
Es tracta de jocs creats per professors i alumnes de diversos centres educatius. Hi trobareu una gran quantitat de “roscos” classificats en diferents àrees i matèries. Cliqueu sobre la imatge per començar a jugar. Una vegada trieu el joc que voleu, heu de clicar sobre el seu nom.


Ací en teniu un de “Vocabulari Basic de Llengua Castellana”


divendres, 26 d’octubre de 2012

Joc de sumes

Des de la pàgina Vedoque,


hem trobat un joc per a practicar les sumes. Presenta cinc nivells de dificultat.
Cliqueu sobre la imatge per començar a jugar:


dijous, 25 d’octubre de 2012

EL XIQUITILLIBROT: una idea que este curs continuarà

El Xiquitillibrot és una iniciativa per escriure, per llegir, per passar-ho bé a l’escola. 

Va partir d’una inquietud per fer que els xiquets trenquen la rutina diària de la llibreta i del llibre i que s’embarquen en una activitat diferent, un treball d’equip ajuntant alumnes majors i xicotets. 

L’activitat que es proposa, per segon any consecutiu, és confeccionar entre l’alumnat del col·legi, un gros llibre on hi ha de tot, dibuixos, textos i passatemps.

El primer xiquitillibrot es va proposar el curs passat dins la setmana de la lectura. I com l’activitat va ser molt ben acollida, el resultat ha agradat. 
I a nosaltres, en la caseta especial de l’Elias Tormo també,  i enorgullides del treball fet volem seguir.






El xiquitillibrot va quedar molt bé. Els dibuixos de tots els alumnes creats sota el lema “els llibres cobren vida l’il·lustren separant els treballs de cada cicle. Cada nivell ha aportat segons va voler. És un treball voluntari, no s’obliga a participar però...


Este curs ja hem començat programant un calendari per a que el gros llibre, ple d’històries, dibuixos i color, passe per totes les classes quinzenalment. En estos moments està a les classes d’Infantil-3 anys, i per ordre anirà passant.

El xiquitillibrot va “de classe en classe” i cada tutor disposa què fa amb ell, bé mirar-lo col·lectivament o deixar-lo a la prestatgeria per a lectura individual en classe, bé deixar-lo per a casa per a que el veja la família...el tutor es fa càrrec del llibre durant el tenps que li toca i puntualment ha de passar-lo a la classe següent segons l’ordre establert que generalment són dos setmanes per classe.


L’ordre és el següent:
15 a 28
OCTUBRE
I-3
29 a 11
NOVEMBRE
I-4
12 a 25
NOVEMBRE
I-5
26 a 9
DESEMBRE
1r A
10 a 23
DESEMBRE
1r B
Vacances- Vacances - Vacances - Vacances - Vacances - Vacances - Vacances
24 a 13
GENER
2n A
14 a 27
GENER
2n B
28 a 10
FEBRER
3r A
11 a 24
FEBRER
3r B
25 a 10
MARÇ
4t A
11 a 24
MARÇ
4t B
Vacances- Vacances - Vacances - Vacances - Vacances - Vacances - Vacances
25 a 21
ABRIL
4t C
22 a 5
MAIG
5eA
6 a 19
MAIG
5e B
20 a 2
JUNY
6eA
3 a 16
JUNY
6eB
BIBLIOTECA
Vacances- Vacances - Vacances - Vacances - Vacances - Vacances - Vacances






dimecres, 24 d’octubre de 2012

Symbaloo per a Educació Infantil

Sonia, del bloc Velosipios,


ha preparat este fantàstic symbaloo dedicat als més xicotets: els alumnes d’Educació Infantil.
Cliqueu sobre la imatge per poder accedir al seu contingut.


dilluns, 22 d’octubre de 2012

II TEMPORADA del PROJECTE ANUAL "L’ARBRE DE LA LECTURA"


L’ARBRE DE LA LECTURA és un projecte iniciativa de la caseta de l’Elias Tormo, per involucrar a tot el col·legi en l’aventura de llegir. Es va iniciar el curs passat durant la setmana de la lectura i la bona acceptació ha convidat a la continuïtat.
Llegir per plaer és el lema i la finalitat.
Els alumnes el consideren un joc que consisteix en llegir i per cada llibre llegit pintar una fulla d’arbre. A l’entrada del col·legi hi ha col·locat un arbre que va omplint-se amb les fulles pintades pels xiquets i xiquetes lectors. Les fulles són diferents segons l’estació de l’any. Ara, com estem a la tardor, són de color marró i groc, més endavant canviarem, tal volta segons suggeriment de l’alumnat que està molt motivat, a volves de neu, després fulles verdes i flors de colors.
Es tracta de llegir per gust i no per obligació però com tot joc s’han de seguir unes regles. En este cas són poques les regles a seguir, però imprescindibles per ser un joc comunitari.
Les fulles, flors o volves estan fetes en plantilla i són per a tots iguals. Per cada llibre llegit es pinta una fulla (flor o volva de neu) i es col·loca dins de classe. En estes fulles s’escriu, en una part el títol i autor del llibre i a l’altra part, es fa una xicoteta ressenya de dos o tres línies que expliquen el contingut del llibre llegit i així poder donar referències a altres possibles lectors que vulguen saber de què va. En el cas dels més menuts el dibuix substitueix el text. Els llibres poden ser llegits en casa o en classe.
Amb 5 llibres llegits i completada la fulla d’arbre corresponent, la classe té dret a col·locar una fulla a l’arbre de la lectura comunitari. Hi figura el nom del curs.


Periòdicament, la coordinadora del projecte, Mariló Sanz (una de nosaltres) va de classe en classe motivant, bé donant les noves pautes de pintura de fulleso bé fotografiant els arbres, i així es manté viu l’esperit lector de l’alumnat.
S’han involucrat tots els cursos i cadascú  a la classe té el seu arbre, tots són bonics, uns més artístics que altres, però compta que és un projecte on tota l’escola està involucrada per a una bona finalitat.
Ens agrada este arbre i als xiquets també. Cada dia li eixen fulles noves...és un bon senyal, llegir és un bon hàbit.

diumenge, 21 d’octubre de 2012

Pautes per fer Assemblea escolar dins de classe

Ací teniu les pautes per fer l'assemblea escolar dins de classe:

Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa)
  • Periodicitat. El més convenient és una vegada a la setmana, sempre a la mateixa hora, formant part de l’horari setmanal junt a les altres matèries igualment importants.


  • Integrants. Els alumnes de classe i el mestre que actua de moderador principal, vigilant i dirigint cada moment. Per ordre correlatiu en el llistat dels alumnes cada setmana un és el responsable de ser el secretari i altre és el moderador, de manera que al final de curs tots, sense excepció, han participat ocupant càrrec.


Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa)
  • Funcions del moderador. En iniciar l’assemblea el moderador se situa en posició que puga veure a tots els alumnes. Qui vol parlar alça la mà i el moderador té un full en blanc on anirà apuntant el nom de les persones  que volen intervenir. El moderador després de cada intervenció dóna pas al següent segons l’ordre com està apuntat.



Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa)
  • Funcions del secretari. En iniciar l’assemblea ha d’anar apuntant els acords presos al final de cada intervenció. Segons el nivell de l’alumnat el secretari, o bé escriu el que entre tots es decideix, o bé copia de la pissarra el que el mestre concreta. Tot queda registrat en la fulla d’actes preparada en cada sessió. En esta fulla s’especifica la data, els noms del moderador i secretari, així com els acords presos. Esta recopilació de fulles configura el llibre d’actes on queden plasmats tots els acords. Cada cert temps es poden revisar per avaluar si els acords presos s’han complit.


  • Funcions del mestre. El mestre només controla l’acció del moderador i del secretari i participa parlant com un integrant més. Si vol parlar ha de demanar la paraula com un més.

Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa)
Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa)
  • Desenvolupament previ, material necessari. Es necessiten tres caixes que seran les bústies on al llarg de la setmana els alumnes escriuran el que volen tractar a l’assemblea. Els alumnes poden escriure, segons criteri del professor, o bé el que vulguin i col·locar el paper a la bústia directament o bé revisar les notes abans de ficar-les a la bústia. Les tres caixes són:  
    • m’agradaria… per expressar desitjos,
    • no m’ha agradat… on poden explicar les queixes, de coses de classe, de baralles al pati…
    • m’ha agradat molt… per alabar qüestions


    Dibuix fet per "Tirurit" (Eivissa)
  •  La finalitat . Es busca crear a l’aula un temps on l’alumne pot expressar-se lliurement seguint unes normes establertes, a més és important perquè l’alumne se sent protagonista i escoltat. Ajuda a la convivència escolar i contribueix a millorar la visió que té l’alumne del mestre que durant l’assemblea és un integrant més. Durant l’assemblea es poden resoldre conflictes entre l’alumnat com són les simples baralles a l’hora de l’esplai, si l’assemblea és setmanal tots els problemes simples s’acumulen per al moment de l’assemblea, la qual cosa contribueix a millorar la dinàmica del treball curricular. També es prenen acords sobre el funcionament de la classe a tots els nivells. El treball d’escriure als papers de la bústia que han de fer els alumnes (es pot fer des de finals de primer) pot servir al mestre com un exercici complementari de lecto-escriptura perquè cada nota pot ser revisada pel mestre. Als cursos que encara no escriuen, les notes les fa el mestre i així parla de  temes que li interessa tractar en cada sessió. A partir de la nota suggeridora del mestre l’alumne expressa el que pensa. És molt important crear espais de temps a l’aula on el xiquet parle i escolte, així s’eviten molts problemes de convivència i ajuda a la millora de l’expressió oral.

*Pautes per a treballar l’assemblea dins l’aula, escrites per Mariló Sanz, mestra d'Audició i Llenguatge, que són fruit d’un treball experimentat durant dotze anys continuats amb alumnes propis al CP Alfonso Iniesta de Banyeres de Mariola i també fruit del treball actual amb alumnes que tenen problemes d'expressió oral.

dissabte, 20 d’octubre de 2012

Practicar l’expressió oral a l’aula: ASSEMBLEA ESCOLAR



Des del bloc de La Caseta considerem fonamental el treball de l’expressió oral entre els alumnes, serà la base per a la comunicació, la base per a una millor interrelació personal. 
Este apartat és indispensable treballar-lo a l’aula en tot l'alumnat. A més a més, concretament des de la logopèdia,  encara es veu més la importància d’ensenyar les pautes bàsiques d’una bona oratòria, que reuneix molts aspectes com el vocabulari, la morfosintaxis o la lògica.

Dibuix fet per Toni Marí Marí "Tirurit" (Eivissa)


Hi ha moltes maneres de treballar l’expressió oral, hi ha tutors que tenen per rutina fer que els alumnes conten el cap de setmana, altres fan exposicions de descripcions, o relats inventats o sobre un tema tractat.  Tot és vàlid. També un bon recurs és l’assemblea escolar.

Tothom sap les aportacions positives que comporta la incorporació d’una assemblea de manera sistemàtica a la pràctica docent. No cal dir res sobre com afavoreix per respectar el torn de paraula i les opinions dels altres, per potenciar el diàleg, la parla...tanmateix malgrat saber tots els avantatges encara hi ha molts docents reticents, uns al·leguen que hi ha pressió curricular, que el temps de l’assemblea el necessiten per a donar temari. I encara que és cert que “el temari” angoixa, una cosa no li lleva l’altra. Posar en pràctica l’assemblea setmanal no lleva temps sinó tot el contrari, perquè hi ha molts aspectes que es deixen exclusivament per a tractar en assemblea i no es parla en altre moment.


Des del bloc de La Caseta la considerem fonamental. Concretament des d’Audició i Llenguatge, s’està utilitzant com a eina de treball inclosa a la programació setmanal. Es tracta d’aprofitar l’assemblea per a que l’alumne amb dificultats en la parla s’expresse oralment  fent prèviament dins de l’aula específica un treball concret del que vol dir, ajustant-se a la fórmula de l’assemblea: 
  • m’agradaria, 
  • m’agrada  
  • no m’agrada. 
El dia d’abans es treballa amb l'alumne en qüestió que rep atenció a l'aula d'Audició i llenguatge fent-li contar el que pensa què pot dir en assemblea, desprès ho escrivim per posar-ho a la caixa de la classe i per acabar treballem la frase, en el cas de disfèmies atenent a la respiració, en el cas d’alteracions morfosintàctiques, atenent a l’ordre de la paraula en l'estructura de la frase. Així al dia següent davant dels companys l’alumne té més confiança en parlar.

Us animem a que la feu, els alumnes ho agrairan i vosaltres també quedareu recompensats.   

divendres, 19 d’octubre de 2012

Juguem amb "Pequetic"

Des de la pàgina intef (Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado),


trobem “Pequetic”: aplicació multimedia realtizada per Diego Mon Rodríguez i Ana Isabel Casanova Cristóbal. Està pensada per a l’alumnat d’Educació Infantil, i pretén cobrir dos objectius bàsics: 
  • Intentar ser una aplicació informàtica d’utilització molt senzilla per als alumnes més xicotets 
  • facilitar als mestres d’Educació Infantil una aplicació de fàcil maneig per a començar a utilitzar l’ordinador a l’aula.

Clicant sobre la imatge, podreu accedir al joc:


dissabte, 13 d’octubre de 2012

Sopes de lletres


Des del bloc "En el aula de apoyo", hem conegut un enllaç per poder fer Sopes de lletres
Hi ha diverses categories, les quals mostrem a continuació. Si cliqueu sobre les imatges, podreu accedir a la pàgina de les sopes i començar a jugar.

 


dijous, 11 d’octubre de 2012

Estructuració del llenguatge


Des de la pàgina web de Margarita Fortuny,


hem trobat este joc que treballa la formació de frases bàsiques i l’estructuració del llenguatge. Cliqueu sobre la imatge per poder començar el joc.


dimarts, 9 d’octubre de 2012

Joc: La nave del saber

Hui volem que conegau un joc que és semblant al Trivial i s’anomena: La nave del saber
  • Es pot triar el cicle educatiu per començar a jugar: 1r, 2n i 3r cicle d’Educació Primària. 
  • També es pot triar el número de jugadors: d’un a quatre.
  •  Les àrees sobre les quals giren les preguntes són: matemàtiques, llengua, coneixement del medi, educació artística i anglès. A més hi ha una casella sorpresa en la que no saps el que et poden preguntar…sembla divertit, no?
Està desenvolupat per Montejava  
Si cliqueu sobre la imatge podreu començar a jugar.


En esta altra imatge voreu com és el tauler del  joc.


dilluns, 8 d’octubre de 2012

Contes que treballen els valors


En la pàgina web "Cuentos para dormir"


hem trobat un recull de contes que treballen els valors. S’anomena “Cuaderno de valores” i es tracta d’una idea que ha tingut una mestra de Costa Rica, Maria Nelly Vindas Arias, que, amb la col·laboració i consentiment de la pàgina Cuentos para dormir,  ha fet esta recopil·lació de contes que treballen els valors i que acompanya amb les il·lustracions de Jodie Mackrell, de jdsclipart.com.
Cliqueu sobre la imatge per a gaudir de la lectura.


divendres, 5 d’octubre de 2012

TDAH: Fundació ADANA


En la pàgina web de la "Fundació ADANA", hem trobat una sèrie de recursos que volem que conegau, perquè segur que us seran molt útils. Si cliqueu sobre la imatge, podreu accedir a la seua pàgina web.


ADANA, és una fundació privada sense ànim de lucre que té la finalitat de "millorar la qualitat de vida de les persones amb TDAH (Trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat)".

El primer recurs que volem presentar-vos és un llibre anomenat: "Guia práctica para educadores. El alumno con TDAH". Clicant sobre la imatge el podreu fulletjar. Té uns bons consells pràctics per al dia a dia amb alumnes amb TDAH.


A continuació, us mostrem una sèrie de quaderns que han publicat des de la fundació ADANA.

  • “Cuaderno informativo TDAH. Preescolares”.

  • “Cuaderno informativo TDAH. Escolares”.


  • “Cuaderno informativo TDAH. Jóvenes”.


  • “Cuaderno informativo TDAH. Adultos”.

  • “Autoestima y TDAH”

  • “Comportamiento y TDAH”.


  •  “Dificultades en el aprendizaje y TDAH”.


  • “Comprendiendo el TDAH”.




I si voleu conèixer les revistes digitals que edita ADANA, cliqueu sobre la imatge.